Hamerská výprava na cestě do Kruszwice: Pfeifer při ME U23 setřásá virózu, Solařovou zaskočila její účast

Živé info ze závodiště:

Neděle, 5. září (finálový den):

14:27 Čtvrtá a nejpozději startující závodnice hamerské výpravy obsadila páté místo ve finále A. V plném poli šesti posádek se děvčata na párovce pokusila atakovat stupně vítězů, nakonec však porazila pouze Bělorusky. Celkově se tak Valča umístila na pátém místě ze sedmi! Skromně zhodnoceno jejími slovy a jednou větou: „Po dvou závodech a třech tréninzích jsme si asi neutrhly ostudu.”

12:45 Čeští reprezentanti tiše závidí, zatímco závodištěm proudí radost. Hamerská Anička protnula cílovou čáru na třetím místě! Bronz si přebírá vedle vicemistrně světa do 23 let Švýcarky a olympijské vítězky z Tokia na dvojskifu Rumunky. Na trati si zajela osobní rekord, nyní se může pyšnit časem 7:32,76. Měla-li by svůj zážitek natěsnat do jedné věty, řekla by: „Bylo to neskutečný.”


9:56 Malé finále za sebou mají dvojka bez kormidelníka mužů, obsadili neoblíbené poslední místo. Celkově devátí z deseti přihlášených posádek (Chorvati raději nepřijeli na start), Martin s Honzou prolezli jejich prvními vrcholovými závody v kategorii do 23 let. Martin své tři jízdy absolvoval s doznívající virózou, kyslík mohl přijímat pouze přes kůži – za to klobouk dolů! Jeho slovy: „Project Mistrovství Evropy nemocnej je zážitek a zkušenost.”

Sobota, 4. září (první den závodů):

16:37 Česká párovka holek pokořila lodě Běloruska a Německa, čímž si zajistila bezpečný postup do finále A! Zítra se Valča popere o medaile třeba s veslařkami Švýcarska či Ruska ve 13:44.

16:05 První cenný skalp řeckým soupeřům sebrali chlapi na dvojce, čtvrté místo však na postup do finále A nestačilo. Očekávat je zítra můžeme ve finále B v 9:30. Rozdají si to se dvěma soupeři, Řeky a Maďary.

15:46 Sérii opravek načala Anička na skifu, jež si na prvním místě bezpečně zajistila postup do „velkého” finále! V neděli ve 12:03 ji tak můžeme sledovat při boji o cenné kovy. Prát se bude třeba se zlatou Rumunkou z letošních OH nebo stříbrnou Švýcarkou z MS U23 v Račicích.

12:12 Párovka děvčat s otrokovicko-hamerskou Valčou v rozjížďce obsadili poslední, čtvrté místo. I na ně se můžeme těšit v opravné jízdě, a to v 16:10. Z té do finále A postupují rovnou čtyři lodě.

11:02 Opravnou jízdu zakusí také Martin s Honzou na dvojce, v rozjížďce zjistili rychlost startů na ME a dojeli na posledním, pátém místě. Poučeni prvním startem, odpoledne vyjedou v opravné jízdě v 15:30, do finále A postupují dvě posádky.

10:15 Skifařka z Hamru dojela na druhém místě, uvidíme ji tak v odpolední opravné jízdě. Pro Aničku příznivě nalosovaná opravka startuje v 15:10, do finále A postupují první dvě lodě.


Pátek, 3. září (den před závody):

Skifařku Aničku čeká v sobotu plné pole, tedy šest závodnic, přímo do finále A přitom postupuje pouze jedna! Ostatní čekají opravné jízdy. Čas startu je 9:50. Chlapi na dvojce startují svou rozjížďku v 10:45, o postup do finále A budou soupeřit se čtyřmi zeměmi. Napřímo postupují první dvě lodě, zbytek půjde do „opravek”. Valča z párovky zakusí místní vody až v 11:40, v rozjížďce o čtyřech lodích se pokusí zaútočit na první místo, jediné postupové do finále A. Zbytek půjde opět do opravek.


Reportáž z cesty:

Záda bolí, plíce křičí po kyslíku, klimatizace dráždí horní cesty dýchací. Přesto je venku jasno, azurové nebe, příslib jednoho z možná posledních letních dnů. K prvním potížím s čůráním se hlásí závodnice Anička – její trenér Luboš, kulišácky vysmátý, vesele přejíždí odpočívadla s toaletami, hezky jedno po druhém. „Vždyť zastavíme u pumpy,“ hlásí od volantu. Jeho myšlenky zřejmě poletují kolem ikonky na palubním počítači, která znázorňuje kávu. Na pumpě skutečně jednu vykouzlí. Mezitím závodník Martin sahá po burgeru, přičemž se tradičně řehtá, ačkoli mu v tom brání neúprosné hleny, jež si uchoval z ještě doznívající virózy. Hamerský šik doprovází otrokovická Valča, která při jízdě nepřetržitě zírá na silnici. Asi se nemůže dočkat cíle.

Transit zapůjčený trenérem Martinem Podrazilem pod Lubošovým vedením jenom přede a cesta sviští. Foto: Jan Skalák

Transit zapůjčený trenérem Martinem Podrazilem pod Lubošovým vedením jenom přede a cesta sviští. Foto: Jan Skalák

Hledí na rovný kus země, jemuž se říká Polsko. To je v podstatě rovinatá plocha, přesto je tu hodně tzv. Gór. Jelenia Góra, Kamienna Góra nebo prostě Góra. V polštině „Góra“ znamená „hora“. Zdejší silnice jsou výtečně vystavěné, avšak i zde se kamiony předjíždějí, navzdory zákazu. Rozhlehlá pokorná krajina nechává proudit místní větry, slovy Luboše: „Počasí je výborný, trošku větrno.“ Vítr je ve skutečnosti takový, že nenechá jediného veslaře klidným.

Cílem cesty je polská Kruszwica, kde se o zářijovém víkendu čtvrtého a pátého koná Mistrovství Evropy do 23 let. Na cestu dlouhou 557 kilometrů z branického Hamru tedy vyráží skifařka Anna Šantrůčková, chlapi z dvojky bez kormidelníka Martin Pfeifer s Janem Skalákem a Valentýna Solařová, členka čtyřky párové děvčat. Valča přitom nebyla vždy spjatá s Hamrem. K „očernění“ došlo až na podzim minulého roku, odkdy se – v důsledku zahájení studia na lékařské fakultě v Praze – stala součástí našeho tréninkového družstva. Speciální výpravu vede trenér reprezentačního skifa i „dvojky“ Luboš Ondráček, jinak většina národního týmu je vydána napospas autobusu.

Pro hlavního trenéra příznačné Country rádio hladí uši závodníků po většinu cesty do Polska. Foto: Jan Skalák

Pro hlavního trenéra příznačné Country rádio hladí uši závodníků po většinu cesty do Polska. Foto: Jan Skalák

Veslaři z Braníku za sebou mají čtvrteční cestu do Kruszwice a cítí se vesměs připraveni. Než se sem však dostali, jejich osudy protnula nejedna patálie. Veslovod dvojky Martin ví své o neposedných šlachách v noze – problém, kvůli němuž musel přerušit přípravu: „Kvůli noze jsem stál čtyři dny, hnedka na to jsem se nachladil a táhne se to až do teďka. Takže vlastně nevim, jestli na závod budu úplně zdravej,“ hodnotí svůj stav štrok chlapské posádky. Stran připravenosti je tak atmosféra na dvojce horší; Martin ví, že není ve stoprocentní kondici, neztrácí ale optimismus: „Budem se snažit s tím nějak poprat a odevzdat maximum. Jsou to moje první zkušenosti z mezinárodní soutěže. Chci co nejvíc soutěžit s těma ostatníma, i kdyby to nemělo dopadnout, tak prostě bejt v poli a závodit.“ Natěšený je tedy – navzdory trvající nemoci – pořádně, možná i proto, že vesluje teprve něco málo přes dva roky. Přesto strach prý není pro hamerského veslovoda momentálně faktor.

Naopak tradičně bojácná je zkušenější Anička: „Vždycky cejtim před velkejma závodama strach. Mám strach, že něco zkazim, něco nestihnu. Mám trochu strach z povětrnostních podmínek, z toho, že přijedu pozdě na start.“ Strach se však vždy snoubí s láskou a té Anička k závodění bezesporu chová stále mnoho: „Těšim se na kvalitní závody, že se budu moct poměřit s dobrejma soupeřkama. A že se můžu podívat, jestli jsem udělala nějakej progres za léto.“ Umístěním by hamerská skifařka chtěla dopadnout lépe než na MS U23 v Račicích: „Líp než šest. Když budu mít pocit, že jsem do toho dala všechno, a bude to líp než šest, budu spokojená.“

Děvčata si krátí čas: Anička (napravo) se oddává spánku, zatímco Valča (nalevo) nespouští oči z cesty. Foto: Jan Skalák

Děvčata si krátí čas: Anička (napravo) se oddává spánku, zatímco Valča (nalevo) nespouští oči z cesty. Foto: Jan Skalák

Na cestě do Polska nad svojí situací přemítá i Valča. Martinovy nepříjemnosti přitom mohou ve světle těch jejích působit jaksi vybledle: „Že jedu na Mistrovství Evropy jsem se dozvěděla včera ve čtyři hodiny, takže připravená jsem fakt hodně no,“ komentuje hamerská veslařka z Otrokovic, se smíchem a sarkasticky. V období mezi MS do 23 let, kde startovala v „párovce“ děvčat, a nynějším ME v Kruszwici figurovala jako náhradnice posádky. To se změnilo rychle a nečekaně, což se promítá i do Valčiných očekávání: „Vzhledem k okolnostem, kdybychom nedojely poslední, bylo by to fajn. S holkama jsem nejezdila, a tak každá pozice se počítá. Snad to bude hezké překvápko.“

Překvapení na sebe nenechají čekat, zrno od plev se oddělí již v sobotu. Vzhledem ke dvoudennímu systému závodění budeme úplně moudří hned po finálové neděli. V rychlém sletu zjistíme, jak si kdo stojí. Tak či onak, do polské Kruszwice dorazila hamerská výprava v pořádku, veslaři a trenér plní očekávání. S čím se vrátí zpět?

- Z cesty do Polska, Jan Skalák


Čerství reprezentanti Martin Pfeifer a Jan Skalák si sami vytvořili profilová fota: